W dniach 2–4 września 2025 roku w Hotelu Gołębiewski w Karpaczu odbyło się XXXIV Forum Ekonomiczne – jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczo-społecznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Tegoroczna edycja przebiegała pod hasłem „Czas transformacji – jaka będzie Europa przyszłości?”. W ramach Forum płk dr hab. Jan Kelner, prof. WAT – Dziekan Wydziału Elektroniki WAT, wziął udział w panelu dyskusyjnym pt. „Modele językowe AI w otwartym dostępie – perspektywy rozwoju i zagrożenia”.

Panel został zorganizowany w strefie Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH). Rozmowa koncentrowała się na rosnącym znaczeniu otwartych narzędzi sztucznej inteligencji dla nauki, biznesu, administracji i obronności, a także na wyzwaniach związanych z ich odpowiedzialnym wdrażaniem.

Dyskutowano m.in. nad pytaniami:

  • Jakie unikalne zagrożenia niosą ze sobą otwarte modele AI, zwłaszcza w kontekście nadużyć danych, dezinformacji czy cyberbezpieczeństwa?
  • Jak środowisko akademickie może wykorzystać potencjał otwartych modeli, wspierając innowacyjność, kształcenie studentów i prowadzenie badań przy jednoczesnym dbaniu o standardy etyczne i bezpieczeństwo?

Panel moderowała Pani dr hab. inż. Joanna Jaworek-Korjakowska, prof. AGH, Dyrektor Centrum Doskonałości Sztucznej Inteligencji AGH w Krakowie. W dyskusji udział wzięli także: prof. dr hab. Krzysztof Jajuga z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, dr inż. Alexandru Georgescu z Narodowego Instytutu na rzecz Badań i Rozwoju Informatyki (the National Institute for Research & Development in Informatics) w Bukareszcie, dr hab. Grzegorz Gudzbeler, profesor Uniwersytetu Warszawskiego i Zastępca Dyrektora ds. Jakości i Komercjalizacji w Warszawskim Instytucie Technologicznym (Sieć Badawcza Łukasiewicz) oraz dr Mirosław Gumularz z Instytutu Polska Przyszłości im. Stanisława Lema.

Spotkanie pokazało, że rozwój modeli językowych AI niesie ze sobą zarówno ogromne szanse dla innowacji i demokratyzacji wiedzy, jak i wyzwania wymagające współpracy środowiska akademickiego, biznesowego oraz instytucji publicznych.