Po raz czwarty Wydział Elektroniki WAT w dniu 5 kwietnia 2025 r. gościł zawodników zakwalifikowanych do finałów centralnych LI Olimpiady Wiedzy Technicznej (OWT) –  Inżynieria w elektroenergetyce. W zawodach wzięło udział 37 uczniów. Najlepsi uczniowie szkół średnich z całej Polski mieli do rozwiązania jedno z dwóch zaproponowanych zadań oraz problem techniczny w obszarze tematycznym szeroko pojętej energetyki.

Organizatorem LI Olimpiady Wiedzy Technicznej jest Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT, a z ramienia WAT – Wydział Elektroniki (WEL). Uczestników przywitali płk dr hab. inż. Jan Kelner, Dziekan WEL oraz dr hab. Stefan Góralczyk, prof. IMBiGS – wiceprezes FSNT-NOT. Zawody otworzył przewodniczący OWT prof. dr hab. inż. Stanisław Wincenciak. Nad prawidłowym przebiegiem zawodów czuwała komisja, która składała się z trzech członków: prof. dr hab. inż. Stanisław Wincenciak, dr hab. inż. Maciej Jaworski, prof. PW oraz prodziekan ds. studenckich Wydziału Elektroniki dr inż. Ewelina Majda-Zdancewicz.

Uczestnicy zawodów III stopnia (centralnych) – po uzyskaniu określonej Regulaminem liczby punktów zostają laureatami lub finalistami Olimpiady. Preferencje dla laureatów i finalistów Olimpiady w przyjęciu na studia (bez postępowania kwalifikacyjnego) na określone kierunki studiów, regulują uchwały Senatów wyższych uczelni technicznych.  Laureaci i finaliści Olimpiady – (uczniowie techników) są zwolnieni z części pisemnej egzaminu zawodowego. Tradycja Olimpiady Wiedzy Technicznej pozwoliła przez przeszło 50 lat wyłonić niemal 1000 laureatów przez Federację Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT. Uczestniczyły w nich tysiące uczniów szkół średnich zarówno technicznych, jak i licealnych. OWT w roku szkolnym 2023/24 odbyła się po raz pierwszy  w zmienionej formule jako Olimpiada Wiedzy Technicznej – Inżynieria w Elektroenergetyce. Ogłoszenie laureatów i finalistów odbędzie się 29 maja 2025 r. w siedzibie FSNT-NOT.

Celem Olimpiady Wiedzy Technicznej – Inżynieria w Elektroenergetyce jest:

  • stwarzanie młodzieży możliwości szlachetnego współzawodnictwa,
  • budzenie i rozwijanie wśród uczniów szkół ponadpodstawowych zainteresowania techniką, rozwijanie predyspozycji technicznych ucznia,
  • rozszerzenie zakresu i podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności oraz kształtowanie postaw społecznych uczniów,
  • rozwijanie i kształtowanie umiejętności samokształcenia, potrzebnej do zdobycia przez ucznia wymaganych w określonym zawodzie umiejętności i uzyskania odpowiednich kompetencji,
  • danie nauczycielom możliwości kierowania rozwojem ucznia i wspierania go w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących wyboru przyszłego zawodu,
  • podnoszenie kompetencji nauczycieli pracujących z młodzieżą szczególnie uzdolnioną,
  • współdziałanie, w procesie kształcenia i wychowania młodzieży, nauczycieli szkół ponadpodstawowych z nauczycielami akademickimi z wiodących, krajowych uczelni technicznych.

tekst, foto: Ewelina Majda-Zdancewicz