17 grudnia 2024 r. w Wojskowej Akademii Technicznej odbyło się uroczyste wręczenie nagród Ministra Obrony Narodowej za opracowanie koncepcji i realizację projektu bezzałogowych systemów powietrznych, lądowych lub morskich do zastosowań związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa. Finał był podsumowaniem już czwartej edycji konkursu Ministerstwa Obrony Narodowej w obszarze systemów bezzałogowych. Wśród nagrodzonych znaleźli się studenci i doktoranci Wydziału Elektroniki.

Do rywalizacji stanęło 58 zespołów. Do realizacji zakwalifikowano 25 projektów. W tegorocznym konkursie MON zostało nagrodzonych 14 projektów, w tym 7 projektów z Wojskowej Akademii Technicznej. Wyróżnienia otrzymało 11 projektów, z tego 4 z WAT.
W kategorii BSP/BSL/BSM rozpoznawcze:
- III miejsce przyznano za projekt PL-SĘP pk. „PL-SĘP” (BSP) – ppor. Adrian KAPSKI – lider (WEL), plut. pchor. Bartłomiej FIRLEJ (WCY), st. kpr. pchor. Kacper CHWASZCZ (WCY), kpr. pchor. Szymon PŁATEK (WEL).

PL – SĘP to projekt platformy rozpoznawczej wspomagającej operatora poprzez zaznaczanie wykrytych obiektów przez algorytm sztucznej inteligencji na jego monitorze. Wyposażony został również w radio SDR umożliwiające wykrywanie środków ochrony powietrznej przeciwnika oraz transmisje radiowe w miejscu lotu. Dron FPV jest autonomicznym dronem stworzonym do szybkiej neutralizacji wykrytego w czasie rozpoznania celu, startuje on bezpośrednio z platformy, do której zaczepiony jest na elektromagnesy zwalniające drona kamikadze do ataku po sygnale dostarczonym przez panel operatora. Dzięki takiemu rozwiązaniu do platformy może również być zaczepiony inny ładunek w metalowym pudełku bądź mający jakiekolwiek metalowe części.


- Wyróżnienie otrzymał powietrzny system wczesnego ostrzegania pk. „AVIS” (BSP) – Maciej KAWKA- lider, (WCY/WEL) Szymon KWIECIEŃ (WEL); opiekun: Paweł Skokowski
System składa się z trzech głównych filarów: algorytmu operowania roju dronów, radarów SDR i fuzji danych. Celem projektu jest wykrywanie i lokalizowanie zagrożeń powietrznych, takich jak BSP, za pomocą roju dronów wyposażonych w radary zbudowane w oparciu o technologię SDR (z ang. Software-Defined Radio). Opracowany system wykorzystuje zasadę działania radaru, w której każdy z dronów mierzy odległość do celu. Znając odległości od celu różnych jednostek oraz ich lokalizację, można oszacować lokalizację celu. W przypadku wykrycia obiektu operator może aktywować tryb obserwacji, w którym trasa dronów zostaje tak zmodyfikowana, aby umożliwić jednoczesne wykrycie celu przez kilka jednostek za pomocą kierunkowych anten radarowych co pozwala na jego lokalizację.


W kategorii BSP/BSL/BSM bojowe:
- III miejsce przyznano Jakub KOŁODZIEJ (WEL) za Wielozadaniowy bojowy system latający do obserwacji i działań wsparcia z ograniczoną wykrywalnością w pasmach radiowych oraz termowizji pk. „WARRIOR WING” (BSP) opiekun: Paweł Skokowski.

Zaproponowane rozwiązanie to bojowy bezzałogowy system powietrzny w układzie latającej delty. Bezzałogowiec zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki i redukcji wykrywalności radarowej. Wykonany jest z kompozytów, co zapewnia platformie lekkość, wytrzymałość oraz niską sygnaturę radarową i termiczną, także dzięki zastosowaniu autorskiej mieszanki struktury opartej na aerogelu. BSP jest platformą badawczą, na której przetestowano technologie zmniejszające możliwość wykrycia radarowego oraz w termowizji. Konfiguracja latającego skrzydła oferuje zarówno doskonałe właściwości aerodynamiczne, jak i wyjątkową zdolność do rozpraszania fal radarowych, przez co jest uważana za idealny układ dla samolotu klasy stealt. Chcąc ograniczyć podatność platformy na wykrycie w termowizji opracowano i przebadano użycie aerogelu jako materiału zatrzymującego promieniowanie podczerwone użytego w strukturach kompozytowych.


SERDECZNE GRATULACJE ! ! !